Folkeskolens læringsrum
Gratis udgivelse: Folkeskolens læringsrum
Hvordan skiftende læringsaktiviteter kan understøttes af rum
Winie Ricken har for FOA udarbejdet hæftet ’Folkeskolens læringsrum’ ifbm. konference i 2013. Hæftet redegøre for hvorfor og hvordan der er behov for at arbejde med at skabe en større variation i rum og skoleindretninger – at der ikke nødvendigvis skal være traditionelle stole og borde til alle elever i alle rum. Valg af indretning og møbler skal i højere grad tilpasses forskellige måder at lære på i relation til det faglige indhold, samt styrke og understøtte børns lyst til at bevæge sig.
Skift mellem 3 typer af læringsrum
Rum og indretninger bør understøtte en vekselvirkning mellem 3 typer af læringsaktiviteter:
Undervisningsrum til formidlingsaktiviteter, hvor klassen er samlet og opmærk-somheden rettet mod underviseren.
Træningsrum til fordybelse, hvor eleverne selvstændigt eller i små grupper øver sig i færdigheder og fordyber sig i viden.
Studierum til projektarbejde, hvor eleverne især i grupper fordyber sig i, afprøver og udvikler viden.